Svenska spelbolag förlorar mark

De inhemska spelbolagen har i Sverige en betydande andel av de svenska kunderna, men de förlorar snabbt mark till internationella spelsajter. I onsdags denna släppte Mediavision resultatet av en undersökning som visar att närmare 60% av alla svenskar i åldern 18-74 år hade ett registrerat spelkonto i slutet av juni 2018. Detta är en ökning med 12% jämfört med en liknande undersökning som utfördes ifjol. Cirka 58% av dessa konton är registrerade hos inhemska operatörer såsom ATG, Svenska Spel och Postkodlotteriet.

De återstående 42 procenten utgörs av konton registrerade hos internationella operatörer, däribland Bet365, LeoVegas och Unibet. Dessutom stod operatörer utan svensk spellicens för 60% av de konton som registrerades under de 12 månader som föranledde den 30 juni.

Mediavision menar att detta delvis har att göra med den aggressiva marknadsföring som internationella operatörer har ägnat sig åt under det senaste året. För närvarande håller vi i Sverige på att öppna upp vår spelmarknad, där omregleringen planeras att ske den 1 januari 2019. De bolag som potentiellt sett kan komma att erhålla den nya licensen vill därför etablera sina varumärken ordentligt på den svenska marknaden innan detta startskott ljuder.

fotboll spelbolag gräs

Myndigheter motverkar icke önskvärd spelreklam

Även om marknaden håller på att öppnas upp, fortsätter svenska myndigheter under tiden att arbeta hårt för att motverka icke-godkänd annonsering. Så sent som under förra veckan utdelades en bot till nyhetssajten Nyheter24 på grund av att sajten marknadsfört internationella speloperatörer.

Tidigare denna vecka meddelade fotbollssajten Offside att man inte längre kommer acceptera spelreklam på sina plattformar. Offside lät meddela att spelreklam var den mest lukrativa sektorn för bolaget och att dess beslut kommer att kosta företaget cirka 500 000 kr om året.

Lotteriinspektionen har tagit fram nya logotyper för ansvarsfullt spel. Alla operatörer som erhåller spellicens kommer behöva använda de tre logotyperna på sina webbplatser. Där ska speloperatörerna förklara hur man som spelare kan följa sin spelaktivitet, sätta begränsningar på den tid och de pengar man spenderar på spel, samt kunna registrera sig på sajten Spelpaus.se. Även denna nationella sajt, där spelare ska kunna stänga av sig själva från spel, ska lanseras den 1 januari 2019.