De flesta svenska spelare föredrar att spela på nätet

De spelbolag som innehar svensk spellicens fortsätter att tappa mark till internationella operatörer som tillhandahåller spelprodukter på nätet. Under de första sex månaderna 2018 fortsatte den negativa utvecklingen för Svenska Spel och övriga licensierade aktörer.

Enligt de siffror som Lotteriinspektionen offentliggjorde denna vecka uppgick marknadens sammanlagda intäkter under första halvåret i år till 11,2 miljarder kronor. Detta innebär en blygsam ökning med 1,5% i jämförelse med samma tidsperiod förra året.

De operatörer som innehar svensk licens fick se sin sammanräknade marknadsandel sjunka med 1,9% jämfört med första halvåret förra året, till 8,2 miljarder kronor. De “icke-svenska aktörerna”, d.v.s. de spelbolag som innehar internationella spellicenser, ökade istället sin omsättning med 12,5% till strax under 3 miljarder kronor. Svenska Spels totala omsättning sjönk 1,3% till strax under 4,3 miljarder kronor, trots att bolagets internetbaserade verksamhet ökade med hela 22,6% till närmare 1,3 miljarder kronor.

ATG tappar i fysiska spelbutiker men ökar på nätet

AB Trav och Galopp (ATG), som har monopol på landets hästkapplöpning, uppvisade en ökning av omsättningen med 1,8% till strax över 2 miljarder kronor. Intäkterna från deras internetbaserade verksamhet hade ökat med nästan 10% till 1,24 miljarder kronor, medan den traditionella verksamhetens intäkter minskade med 8,8% till blott 784 miljoner kronor.

ATG:s siffror är bolagets högsta någonsin, men likt Svenska Spel har ATG på senare tid spetsat till sitt utbud ordentligt inför den stundande omregleringen av spelmarknaden. ATG håller för närvarande på att förhandla om ett avtal kring sportsbetting med Kambi Group och har även tecknat avtal med Evolution Gaming om att tillhandahålla Evolutions liveutbud av casinospel på nätet.

Svenska spelare spelar helst online

I en ny undersökning utförd av den norska undersökningsbyrån Norstat på uppdrag av Svenska Spel, tillfrågades 3 780 personer i åldrarna 15-75 år om vilken spelprodukt som var deras favorit. Detta utan att deltagarna i undersökningen fick tillgång till en förberedd lista med alternativ att välja från.

Det visade sig att hasardspel toppade listan över svenskarnas favoritspel; på plats 1-4 placerade sig olika former av hasardspel, medan The Sims och Candy Crush hamnade femma respektive sexa. Detta väckte viss förvåning hos bland andra Svenska Spels analytiker Martin Johansson, som menade att det kan ha att göra med dels marknadsföringen av hasardspel och dels medias fokus på den svenska omregleringen.

Oavsett vilket, är det med bakgrund av ovanstående siffror tydligt att svenska spelare föredrar att lägga sina spel på nätet. Detta är förstås goda nyheter för Betfair och andra onlinebaserade spelbolag!